Transport kolejowy w Polsce

kolej warszawskaW Polsce dużą rolę w gospodarce, a także w innych dziedzinach odgrywa transport drogowy i kolejowy. Koleje odgrywają dużą rolę szczególności w przewozach na dalekie odległości, co związane jest z mniejszą energią, a także kosztami. Na kształt sieci kolejowe w Polsce duży wpływ miała historia, gdzie budowa, a następnie rozbudowa sieci trwała do lat siedemdziesiątych XX w. Do takiego stanu przyczyniły się najpierw zabory, a następnie przesunięcie granic spowodowane II wojną światową. W okresie międzywojennym została zbudowana magistrala węglowa ciągnąca się od Herbów przez Karsznice, Inowrocław, Kościerzynę do Gdańska oraz zwykle trasy kolejowe łączące największe miasta Polski jak Warszawa – Poznań czy Warszawa – Kraków. Po drugiej wojnie światowej nastąpiła kolejna rozbudowa trakcji kolejowej. Wybudowano centralną magistralę kolejową na odcinku Zawiercie Grodzisk Mazowiecki oraz linie hutniczo -siarkową, a także linie pozwalającą ominąć węzeł warszawski na trasie Skierniewice – Łuków. Po wojnie kolej została też z elektryfikowana, co jest największym do tej pory jej osiągnięciem. Mimo zacofania technicznego kolej pod względem przewożonych ładunków wyprzedza Niemcy, Chiny, Indie. Polskie koleje podlegają głębokim przekształceniom, a także prywatyzacji.